Stressin hoito

Stressin hoito

Stressin hoito

Outi RikolaMiksi kirjoitan puhekielellä?

– Lue täältä

Lopultakin! Nyt kun meillä on hyvä ymmärrys stressin syistä, on helpompi päästä ratkaisuihin.

1. Mindfulness eli tietoisuustaito. Siinä opetellaan näkemään tilanteet ja tuntemukset ilman vatvomista, ja toisaalta se usein myös kätevästi rentouttaa kehon ja mielen. Mindfulnessin avulla voi oppia pysäyttämään tarpeettoman stressireaktion ja laskemaan kehon stressihormonitasoja. Mindfulness auttaa löytämään työstämisajatukset ja pääsemään ongelmanratkaisuajatuksiin. Se myös vähentää usein automaattisesti turhaa stressiä ja tasapainottaa liikaa suorittamista ja kiirettä. Mindfulness on loistava tapa aloittaa stressin hoito. Sen on tuonut länsimaiseen lääketieteeseen Jon Kabat-Zinn, ja Suomeen Leena Pennanen. Lue lisää mindfulnessista stressin hoidossa Mindfulness ja stressi -opaskirjasesta.

2. Tasapaino. Tasapaino työn, huvin ja levon kesken. Tasapainoinen ruokavalio. Tasapaino liikunnan ja levon kesken. Seuran ja yksinolon kesken. Innostavan ja rauhoittavan tekemisen kesken. Rentouttavan ja kuntoa kasvattavan liikunnan kesken. Tasapainoa tarvitaan kaikkialla. Tarvitsemme kaikenlaisia asioita, toisaalta taas mitään ei saisi olla liikaa. Tasapaino vähentää stressiä ja lisää kykyä sietää stressiä silloin, kun sitä ei voi välttää. Stressin hoito ei oikein onnistu ilman tasapainon lisäämistä.

3. Stressaavien tilanteiden muuttaminen tai vähentäminen. Tähän stressinhoitokeinoon melkeinpä saattaa ajautua automaattisesti mindfulnessin aloittamisen jälkeen, kun pääsee rakentaviin ongelmanratkaisuajatuksiin. Aina vähentäminen ei edes ole tarpeen, muuttaminen voi olla avainasemassa. Esimerkiksi työ saattaa olla stressaavaa, ei työn määrän takia sinällään, vaan siksi että se on meille vääränlaista työtä, tai ehkä työympäristö on kuormittava. Monesti onkin hyvä aloittaa mindfulnessilla ja tasapainolla, ja vasta sen jälkeen tehdä harkittuja muutoksia muihin asioihin. Tosin jos stressi on päässyt pahaksi, ensiapustressinhoitona on monesti sairausloma, eli stressaavien tilanteiden radikaali vähentäminen. Tosin me ollaan monesti aika hyviä stressaamaan sairauslomallakin, joten mindfulness on aika avainasemassa silloinkin!

Lue seuraavalta sivulta, miten pääset alkuun.


Mindfulness ja stressi - Opas stressinhallintaan

Miten mindfulness auttaa stressinhallinnassa?

Lataa täältä ja lue itse!