Paraneminen alkaa hiljaisuudesta

Paraneminen alkaa hiljaisuudesta

Parantava hiljaisuus ei tarkoita etteikö puhuisi. Se tarkoittaa, että luo sisälleen tilan missä on tilaa parantua. Kokea rauhassa se mitä tarvii kokea. Antaa asioille – ajatuksille ja tunteille – aikaa ja tilaa olla. Että ne saavat rauhassa kulkea oman kulkunsa. Ei niin, että niihin hukkuu, tai että ottaa ne “todesta”. Se ei paranna. Parantavaa on se, että näkee ne vain ajatuksina ja tunteina. Antautuu katsomaan ja kuuntelemaan niitä toisella jalalla, ja pitää toisen jalan tiiviisti tässä hetkessä, hengityksessä, maadoittuneena. Ankkuroituneena.

Tutkimustulos: Stressin aiheuttamat vauriot aivoissa voi korjata (vinkki: voit tehdä sen helposti itse)

Tutkimustulos: Stressin aiheuttamat vauriot aivoissa voi korjata (vinkki: voit tehdä sen helposti itse)

Stressi esiintyy monenlaisessa asussa. Työstressi on tuttua monelle. Toisaalta äkillinen traumaattinen tapahtuma aiheuttaa suurta ehkä lyhyempiaikaista stressiä. Stressi voi olla myös niin pientä ja aina mukana olevaa, ettei sitä välttämättä edes huomaa. Se tuntuu normaalilta elämältä. Kun tällainen pieni stressi jatkuu vuosikymmeniä, se saa aikaan yhtä pahaa jälkeä kuin suuri lyhytaikaisempi stressi. Tavallinen tällaisen stressin aiheuttaja on, että oman temperamentin ja ympäristön välillä on ristiriita. Tällöin pieni stressi on ehkä jatkunut varhaislapsuudesta asti. Mitä suurempaa ja mitä pidempiaikaista stressi on ollut, sitä suurempi muutos aivoissa on tapahtunut. Ehkä olo tuntuu aina levottomalta, ehkä et nuku öitä hyvin, ehkä pinna ei kestä. Eikä rentoutuminen välttämättä edes onnistu, tai ei tunnu auttavan. Ei ihmekään, nimittäin tutkimusten mukaan stressin aiheuttamat muutokset aivoissa eivät täysin poistukaan rentoutumalla ja stressin loppuessa. Hätä ei ole tämän näköinen. On olemassa tutkimustuloksia myös siitä, miten muutokset voi korjata. Kerron tässä kirjoituksessa ensin stressin aiheuttamista pysyvistä muutoksista aivoihin (pysyvällä siis tarkoitan sellaista, joka ei mene itsestään pois stressin loputtua), ja sen jälkeen miten vaurioita tutkimuksissa on pystytty estämään ja korjaamaan. Lopuksi kerron, miten voit helposti tehdä sen myös itse. Tarvitset siihen vain 20-30 minuuttia päivässä. Mantelitumake, aivojen hälytysjärjestelmä Mantelitumakkeita on yksi molemmilla puolilla aivoja. Ne ovat se osa aivoja, joka havaitsee vaaran. Mantelitumake on ikäänkuin hälytyskeskus, joka on aina valmiina. Kun se havaitsee vaaratilanteen, se hälyttää muut osat aivoista. Etuaivolohko sitten punnitsee, oliko hälytys tarpeellinen vai tällä kertaa turha. On arveltu, että nimenomaan oikea mantelitumake antaa ensimmäisen nopean ja ehkä automaattisenkin hälytyksen, jota sitten vasen mantelitumake tutkii hieman tarkemmin. Allaolevaan MRI-kuvaan on mantelitumake merkitty punaisella. Tutkimuksissa on huomattu, että stressitilassa mantelitumake alkaa toimia hyperaktiivisesti. Tämä tarkoittaa, että se...

Outin blogi

Outin mielestä mielenkiintoisia, hyvään elämään ja elämänhallintaan liittyviä palasia ja ajatuksia meiltä ja maailmalta.